Tips over goedkoop een vliegvakantie boeken met meerdere bestemmingen (via hubs en code sharing)

Share

Wil je goedkoop rond de wereld vliegen met verschillende tussenstops/tussenbestemmingen ?

Lees hier de algemene uitleg en hoe je hierbij bijvoorbeeld de site van Ebookers.nl kunt gebruiken !

Binnen Europa is het meestal goedkoper om zonder tussenstops te vliegen.

MAAR: Verre reizen worden echter vaak juist goedkoper bij meerdere tussenstops ! Wil je echt op vakantie naar meerdere bestemmingen, dan kan dat vaak relatief goedkoop als je gebruik maakt van de volgende tips.

Hierna volgt eerst de noodzakelijke uitleg over de belangrijke begrippen “hubs” en “code sharing“, waarna de gebruikte methodiek en achterliggende gedachten meer duidelijk zullen worden. Daarna volgt een stappenplan en enkele voorbeelden.

LUCHTHAVENS – HUBS (AND SPOKES)

Een hub is een luchthaven waar men overstapt op andere vluchten, zo mogelijk van dezelfde maatschappij. De grootste hub ter wereld is Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL) bij Atlanta, met dagelijks circa 950 vluchten.

De hub maakt deel uit van het zogeheten hub and spokes-vervoersconcept, dat bedoeld is om de gemiddelde bezettingsgraad van de toestellen te verbeteren. Hierbij brengen kleinere vliegtuigen (feeders) passagiers naar een hub. Vervolgens vliegen de passagiers eventueel met grote toestellen naar een andere hub, waarna ze met kleinere vliegtuigen naar hun uiteindelijke bestemming worden gebracht.

(Het hub and spokes-concept is ontstaan in de Verenigde Staten, na de deregulering van het luchtverkeer in 1978. Het verkeer van punt-tot-punt dat tot dan door overheidsmaatregelen was afgedwongen, werd na de deregulering voor veel maatschappijen onrendabel. Alleen Southwest Airlines houdt nog vast aan het oude systeem).

Voorbeelden van hubs zijn onder andere luchthaven Schiphol (AMS) voor de KLM en Delta Airlines, Dallas/Fort Worth International Airport (KDFW/DFW)voor American Airlines en Brussels Airport (BRU/EBBR) voor onder andere Brussels Airlines en Jet Airways.

Een lijst van hubs per land: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hub_airports

En meer info over hubs eventueel op: https://en.wikipedia.org/wiki/Airline_hub

CODE SHARING

Code sharing (code-delen) is een steeds meer voorkomend gebruik in de luchtvaart waarbij twee of meer luchtvaartmaatschappijen stoelen aanbieden onder een eigen vluchtnummer op een lijnvlucht die gevlogen wordt door een van de maatschappijen. Zodoende krijgt een vlucht meer dan één IATA-code, de twee letters die de betrokken luchtvaartmaatschappij aangeven.

Dit gebruik heeft veel voordelen, zowel voor de luchtvaartmaatschappij als de passagier:

  • Het is voor de luchtvaartmaatschappijen mogelijk om verbindende vluchten te verkopen naar bestemmingen waarop ze zelf niet vliegen (meer omzet).
  • Passagiers kunnen hun bestemming bereiken met, voor hen, dezelfde luchtvaartmaatschappij (gemakkelijker).
  • Het aantal aangeboden routes neemt dermate toe dat het vertrouwen in de naam van de luchtvaartmaatschappij sterk toeneemt.
  • Voor de luchtvaartmaatschappij die de route vliegt is er een hogere bezetting van de stoelen door toelevering van passagiers door andere maatschappijen (meer winst).
  • Meestal concurreren de luchtvaartmaatschappijen die passagiers aanleveren niet op de betreffende route (minder concurrentie).

Code sharing vindt vaak toepassing in commercieel geassocieerde maatschappijen, ook wel ALLIANTIES genoemd, zoals Star Alliance, Oneworld Alliance en Skyteam. […]

WERKWIJZE – STAPPENPLAN

Een mogelijke werkwijze met bijvoorbeeld de site van  kan zijn:

  1. Vraag eerst een normale retourvlucht op naar een bestemming waar je sowieso heen wilt.
  2. Dan kijk je vervolgens welke luchtvaartmaatschappijen deze voor een redelijk tarief aanbieden en een grote hub in de buurt hebben ( direct of indirect (via code sharing).
  3. Vervolgens gebruik je één of meerdere spokes(spaken) van deze maatschappij als EXTRA bestemmingen
  4. Klaar, een veel uitgebreidere reis voor slechts een fractie meer geld !

Extra tip: de tussenstops zoals die bij de verschillende mogelijke opties van stap 1 worden gevonden, kunnen uiteraard bij stap 3 ook goed gebruikt kunnen worden als “extra destinatie”, zonder dat je eerst hoeft uit te zoeken welke hubs(of spokes) de bijbehorende vluchtmaatschappij heeft. (Dat is dan uiteraard automatisch een “spoke” (of vaak ook een “hub”)).

VOORBEELD MET Ebookers.nl (uitgevoerd op 18-6-2015)

STAP 1
Ik wil sowieso naar Maui (Hawaii), met de volgende reisdata:
13 okt heen en 6 nov terug

STAP 2

Het goedkoopste retourtje via Ebookers.nl kost dan €1.191,65:

14:30

20:26

KLM Royal Dutch Airlines

17u 56m

AMS-OGG

1 tussenstop

1u 27m SEA

AMS-SEA, SEA-OGG Uitgevoerd door Delta Air Lines

22:35

13:50+2

Delta Air Lines, Air France

28u 15m

OGG-AMS

2 tussenstops

10u 0m LAX

1u 0m CDG

Maar niet veel duurder, voor de prijs van € 1196,- staat er ook:

10:45

20:26

Delta Air Lines

21u 41m

AMS-OGG

2 tussenstops

1u 30m CDG

2u 29m SEA

AMS-CDG Uitgevoerd door Air France

22:35

13:50+2

Delta Air Lines, Air France

28u 15m

OGG-AMS

2 tussenstops

10u 0m LAX

1u 0m CDG

En de gigant Delta Air Lines heeft zeker meer spaken in die regio, zoals te zien is in de figuur,  welke is op te vragen via hun website, maar kortweg vliegt deze op elke grote Amerikaanse luchthaven.

Delta Airlines spokes and hubs

Delta Airlines – spokes & hubs

STAP 3

Ik voeg als bestemmingen toe Seattle en Las Vegas en je krijgt een prijs van € 1410,- , dus voor slechts €220 euro twee extra vakantie bestemmingen !

Vlucht 1: di 13 okt

10:00

11:23

Delta Air Lines

10u 23m

AMS-SEA

non-stop 

Vlucht 2: di 20 okt

10:59

16:18

Delta Air Lines

5u 19m

SEA-LAS

1 tussenstop

1u 25m LAX
 
Vlucht 3: di 27 okt

06:00

11:11

Delta Air Lines

8u 11m

LAS-OGG

1 tussenstop

1u 12m LAX

LAS-LAX Uitgevoerd door COMPASS DBA DELTA CONNECTION 

Vlucht 4: vr 6 nov

22:30

08:30+2

Delta Air Lines

23u 0m

OGG-AMS

1 tussenstop

7u 42m SEA

Meer voorbeelden worden binnenkort toegevoegd. Heeft u zelf nog tips over dit onderwerp ? Dan graag hieronder uw reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *