Sterke botten en tanden krijgen met voldoende vitamine D en vitamine K2

Share

Hoe krijg ik sterkere botten ? Hoe krijg ik sterkere tanden ? Hoe voorkom ik osteoporose ?

De meeste mensen weten wel dat je voldoende calcium binnen moet krijgen voor sterkere botten en tanden. Dat lukt meestal wel met een normaal dieet. Maar met alleen voldoende calcium ben je er nog niet !

Voor opname van calcium zijn er namelijk twee belangrijke vitaminen in voldoende mate nodig:

Hoe helpt vitamine D voor sterkere botten ? Vitamine D tekort ?

Van Wikipedia:

  • Vitamine D reguleert de niveaus van calcium en fosfaat in het bloed door de absorptie ervan uit het voedsel in de darmen te bevorderen, evenals de heropname ervan in nieren.
  • Het vermindert de mobilisatie van calcium uit het bot (door verlaging parathormoon).

Veel mensen hebben om te beginnen al een vitamine D tekort ! (zie Wikipedia). Door o.a. veel in de zon te zijn en/of voldoende vis en eieren of grasboter te eten, kun je je vitamine D niveau’s al verbeteren. Maar anders zijn supplementen aan te bevelen.

Maar vitamine D zorgt er alleen voor dat er voldoende calcium aanwezig is in het bloed ! Om het ook naar de juiste plaatsen te krijgen (botten en tanden) is er echter voldoende vitamine K2 nodig.

Hoe helpt vitamine K2 voor sterkere botten ? Vitamine K2 tekort ?

Veel mensen zullen nog nooit van vitamine K2 gehoord hebben. Het is een onderschatte vitamine die o.a. een beetje voorkomt in o.a. (schimmel-)kaas, vlees (vooral in lever) en in eieren. Op Wikipedia staat het volgende:

  • Botstofwisseling: Vitamine K is betrokken bij de regulatie van botmineralisatie. Het botproteïne osteocalcine is afhankelijk van vitamine K. Om deze reden wordt vermoed dat vitamine K ook een rol speelt bij het voorkómen van osteoporose.
  • Vaatwand: In de vaatwand is vitamine K essentieel voor de activering van matrix-Gla-proteïne MGP, een van sterkste remmers van kalkafzetting in de vaatwand die bekend is. Bij een tekort aan vitamine K2 is MGP onvoldoende actief. Suppletie met een combinatiepreparaat van vitamine K, vitamine D en mineralen gaat het verlies van vaatwandelasticiteit bij postmenopausale vrouwen tegen.

Vitamine K2 kan dus ook helpen tegen aderverkalking (doordat het zorgt dat calcium vooral op de juiste plaatsen terechtkomt !) De aanbevolen dosis ligt tussen de 100 en de 200 mcg en is lastig consistent via voedsel binnen te krijgen. Je kunt nooit teveel vitamine K2 binnenkrijgen, dus het veiligste is het om een voldoende hoeveelheid K2 via supplementen zeker te stellen.

De verschillende MK-varianten van vitamine K2

botten

Let op: van vitamine K2 bestaan verschillende “MK”-varianten. De MK-7 variant wordt vooral in verband gebracht met o.a. het verminderen van aderverkalking. De MK-4 variant wordt vooral in verband gebracht met sterkere botten/tanden en een positief effect op Alzheimer. Dus het beste lijkt het, om beide varianten voldoende binnen te krijgen !

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *